Maja och Tuija vill vara med och inkludera alla

– Största delen av mitt arbetsliv har jag jobbat med integration på olika sätt, så det kändes naturligt att ta del av sådana uppgifter även inom församlingen, säger Tuija Österman, som är med och arrangerar språkkurser på svenska i Anderaskyrkan för tredje året i rad. Hennes dotter Maja Österman är också med på ett hörn.

– Andreaskyrkan är en mångkulturell mötesplats. Vi vill stöda människor som flyttar till Finland genom att erbjuda en betydelsefull gemenskap där man får öva sin svenska och få nya vänner samtidigt som man lär sig nya färdigheter. Det är vårt kurskoncept i korthet, förklarar Tuija.

– I år ordnar vi workshops i musik, konst och matlagning. Den gemensamma middagen som kvällen avslutas med har redan visat sig vara kvällens höjdpunkt.

Tidigare år har församlingen ordnat nybörjar- och diskussionskurser i svenska med språkcafé där man tillsammans med språkvänner kunnat samtala på svenska över en kopp kaffe.

Tuija berättar att Maja varit med som assistent i olika invandrargrupper ända sedan barnsben.

– Maja är en skicklig kommunikatör och det är roligt att jobba tillsammans, berömmer hon. I år har Maja eget program för kursdeltagarnas barn och ansvarar för deras säkerhet tillsammans med en barndomsvän. De har förberett med olika pyssel, pingis och spel, och tar emot barnen med ett stort leende när de kommer.

Maja bor mittemot kyrkan och studerar andra året på Soc&kom. Om några år blir hon socialarbetare med inriktning på barn, och hon säger att hon gillar att jobba med människor.

– Kurserna i svenska som Andreaskyrkan erbjuder är en väldigt fin möjlighet för deltagarna. Jag deltar gärna i den här verksamheten, även om jag annars inte är aktiv inom församlingen, säger Maja.
Hon ser det som viktigt att deltagarna får lära sig i en trygg miljö.

– Jag tror också att det betyder jättemycket för dem som kommer att barnen får meningsfull sysselsättning då föräldrarna är på kurs.