Matutdelningen
AndreasHelps

Vi delar ut färdigt packade matkassar till hjälpbehövande torsdagar kl.14-17 på Högbergsgatan 22. Tillfällena är öppna för alla, så vem som helst får komma och köa för en matkasse. Välkommen!

Sedan starten 2015 ordnas matutdelningen AndreasHelps varje torsdag. Antalet kunder har vuxit kraftigt, och som en följd av coronapandemin, kriget i Ukraina och stigande matpriser, har efterfrågan på hjälp blivit ännu större. Idag besöker 500-600 kunder i veckan Andreaskyrkans matutdelning. Över 40 volontärer hjälper till i matutdelningen. Många kommer från olika församlingar och andra har kommit med när de sett den ringlande kön på gatan utanför kyrkan. Bland kunderna finns finländare, invandrare, flyktingar, papperslösa, bostadslösa, människor i alla åldrar, barnfamiljer, ensamförsörjare, studerande, kristna, muslimer och människor utan någon tro. Alla är välkomna till vår matutdelning!

Vill du hjälpa till?

Kom gärna med och hjälp till med matutdelningen när det passar dej, torsdagar kl.9-19 och onsdagar (försortering i lagret). För mer info kontakta Bo Ekman (e-post bo.ekman@andreaskyrkan.fi eller tfn 044 764 26 24) som koordinerar de frivilliga i AndreasHelps.

Läs mer om Matutdelningen AndreasHelps i Kyrkpressen (2023).