Matutdelningen ledde dem till Andreaskyrkan

Ett annat par som håller matutdelningen varmt om hjärtat är Krister och Mary-Ann Fredriksson. De kom med som frivilliga i matutdelningen för många år sedan, och är idag medlemmar i Andreaskyrkan.

– På den tiden var vi ofta med i Tomasmässan, och blev där bekanta med Bo Ekman som ofta bad oss med på olika “projekt”. Det var roligt att hänga med på ett hörn här och där! En gång berättade han att Andreaskyrkan startat en matutdelning, och jag blev genast intresserad, säger Mary-Ann.

Krister och Mary-Ann var aktiva vid matutdelningen i många år, men i samband med coronapandemin slutade Mary-Ann. Krister fortsätter än idag och motiveras av de många människorna som behöver hjälp varje vecka.

– När jag pratar med dem som kommer förstår jag att de bara är vanliga människor. Själv har jag fått det bättre, och därför vill jag också hjälpa. Jag tycker om att tjäna andra, säger Krister.

En annan orsak är den goda stämningen mellan frivilligarbetarna, och Krister försäkrar att de har det väldigt roligt.

– Det blir många goda vitsar och vi har en bra gemenskap. Alla som jobbar där är bra.

I år tog paret det gemensamma beslutet att bli medlemmar i Andreaskyrkan. Beslutet grundade sig på många olika faktorer, bl.a. vänskapen till Bo och flera andra i församlingen.

– En söndag lyssnade jag på predikan och insåg att jag “hittat hem”. Runtomkring mig såg jag en väldigt vacker kyrka och i programbladet fanns massor av program. Församlingen tog väl emot oss. Folk kom gärna och pratade och det var trevligt att stanna på kaffe efter gudstjänsten, säger Mary-Ann.

– Jag började tänka att det skulle vara roligt att höra till, att det här var “slutändan”. Gemenskapen var bra och jag kände mig hemma.

Senare talade Mary-Ann med Markus Österlund om saken, och fick med sig hem några papper att läsa tillsammans med Krister.

– Det är väldigt fint att också församlingsmötena är öppna för utomstående så att det är lätt att få en uppfattning om församlingen ifall man vill bli medlem, säger Mary-Ann.